izoldesmamma

Alla inlägg den 4 april 2011

Av Magdalena Hoof - 4 april 2011 15:48

Igår blev det premiär för jordgubbar. Men inte svenska jordgubbar. Dom jag köpte för 9.90 på Ica Kvantum var från Spanien, men dom var supergoda som topping på min kladdkaka ändå.


Förra året var jag faktiskt iväg och handplockade jordgubbar själv med mamma och syster på Rödön på deras självplock. Det blev en halv hink röda gubbar och jag har fortfarande jordgubbssylt kvar i frysen.

Det blir lite annat att gå sådär och plocka själv i en hink än att köpa färdiga papplådor på Ica. Men så är det väl med det mesta. Det man gör själv smakar bäst. Ofta iallafall.

Av Magdalena Hoof - 4 april 2011 08:58

Nu måste våren vara här.

Solen strålar igen. Det är varmt. Snön smälter så det är stora sjöar med vatten på gatorna. Speciellt här på parkeringarna. Vi kommer knappt förbi dom!


Igår tog vi äntligen tag i balkongen. Den har blivit lite av en "återvinningsstation" under vintern dit vi har slängt ut diverse saker efter städningar, sorteringar och annan röjning och man har haft en inre stress pga det.

Men igår rensade vi bort skiten, bortsett från det som ska köras till den riktiga återvinningsstationen, som finns i Odenskog och inte här på Anarisvägen.

Det tog 5 min.

Snacka om lathet, att man inte gjort det innan?!

Men det handlar nog om vädret. Vi vill kunna sitta där ute nu när man verkligen ser att våren är här.

Så där satt vi sen. Från 15-tiden till klockan var strax efter 19. Vi gjorde hamburgare till middag igår och åt på balkongen. J & J ville ha Max-mat men där kan man ju inte äta jämt, så jag kom på att vi hade ju faktiskt hamburgare i frysen så då fick det bli hamburgare hemma, på balkongen, med Max hamburgerdressing.

Gud vad gott det är att äta ute.

Det blir riktigt varmt där ute nu. I solen var det +20 grader och vi satt i t-tröjor och solade och bara hade det mysigt.
Det var så underbart!

En försmak på hur sommaren kommer arta sig här på Anarisvägen!

Av Magdalena Hoof - 4 april 2011 08:38

Nu ska jag berätta en spökhistoria, så ni som är rädda bör inte läsa detta inlägg.


För ungefär 2,5 år sedan tog det slut med Izoldes pappa. Då började det hända konstiga saker. Det första som hände var då jag hade börjat må riktigt dåligt. Jag sov ofta över på hans soffa då jag vart och jobbat på natten i Gävle för jag lånade hans bil för att ta mig dit och hem och sov då över på hans soffa för att få vara med Izolde på morgonen och dagen efter.

När det var som värst sov jag på hans soffa i 11 dygn för att få vara nära Izolde och det var en av dom nätterna det började.

Jag låg och sov där i godan ro när jag plötsligt blev väckt av att väggklockan (klockan ser ut som Jämtlands län) som hängde ovanför soffan ramla ner rakt i huvudet på mig. Den hade suttit på samma ställe i ungefär 2 års tid.

Den liksom hoppade av kroken rakt ner på mig.


Ett tag senare, när jag sov hemma hos mig och skulle upp och jobba en lördagmorgon kl 9 vaknade jag kl 7 av att någon, eller något, vrider en av persiennerna i sovrummet åt andra hållet.

Jag vaknar av att det smäller till och att det blir ljusare och när jag kollar mot fönstret så ser jag att persiennerna är vridna åt varsinna håll.

Jag tog det som ett tecken på att någon såg efter mig och inte ville att jag skulle försova mig.

En annan natt när Izolde sov hos mig vaknade jag på natten av att det luktade starkt av herrparfym. Jag vaknade med ett ryck och tror på fullaste allvar att någon finns i rummet, men lukten var borta och jag går upp för att se efter om det är någon inne hos mig, vilket det inte var.

Men...

Jag hade inte låst ytterdörren.

Där började jag ana att någon verkligen ser efter mig och hjälper mig, pga att jag inte mådde bra under den här perioden.

Sen var det lugnt, fram till igår.


Igår skulle jag baka. Kladdkaka.

Men först så måste jag kanske förklara lite mer.

Jag har ett litet block, typ kollegieblock, som jag tänkte skriva upp recept i. Jag hade fått till 3 stycken i blocket. Ett recept på broccolipaj, ett på sötost och så senast ett recept på kladdkaka.

Så förra veckan var syster hos mig och åt middag och vi gjorde kladdkaka till efterrätt. Så jag använde mig av receptet som fanns i det lilla blocket.

Sedan låg blocket framme på köksbänken fram till i lördags då jag slog ihop det (det hade legat uppslaget med receptet kladdkaka i flera dagar) och såg att receptet fanns där, och stoppade in det i skåpet där alla kokböcker finns.

Igår skulle jag då alltså baka igen. Kladdkaka. Totte och Jenny skulle komma på fika på kvällen och man vill ju gärna bjuda på något. Så innan middagen tog jag fram blocket ur skåpet och slog upp det.

Vad fann jag då?

Jo, ett TOMT receptblock!

Jag frågar såklart Tony om han har slitit ur sidorna men det hade han såklart inte. Han frågar sina barn, men dom hade heller inte gjort det.

Och hur skulle dom kunna gjort det då jag senast jag såg det, fortfarande fanns recept kvar när JAG stoppade tillbaka det in i skåpet. Sedan har ingen rört det.

Vem har snott mina recept? Mina 3 recept som fanns i blocket är spårlöst försvunna.

Man brukar ju som kunna se om någon rivit ur sidor ur ett kollegieblock, men det ser ut som att det aldrig skrivits i blocket alls.

Hur ska man tolka detta?


Ovido - Quiz & Flashcards