izoldesmamma

Alla inlägg under juli 2010

Av Magdalena Hoof - 31 juli 2010 09:21

Ja då var det nästan klart nu då.

Renoveringen av våran lägenhet!

Igår gjorde vi klart vardagsrummet, bara golvlister kvar där. Jag skurade bort all målarfärg sent igårkväll innan sista lagret färg målades på på köksväggarna. Nu återstår fondtapeten i sovrummet och nya golvlister i hela lägenheten och så målning i hallen och några köksluckor som ska målas. Sen är lägenheten i stort sett som ny!

Det är helt otroligt hur mycket man har åstadkommit på drygt 2 dagar. Slitit och haft oss. Vi är välförtjänta av några öl ikväll vill jag lova.

Vi planerade att flytta in där idag, det mesta iallafall, och kunna sova där inatt, men nu regnar det. Och vi har ingen kåpa på släpvagnen, så år se hur det går med det.

Men det känns så jävla fint nu att äntligen ha en egen lägenhet! Och en lägenhet som man får renovera precis hur man vill!

Vi har till och med köpt en ny spis dit för den andra var från -85 och inte fräsch på en fläck.

Vi har iallafall kommit undan riktigt billigt med allt vi hittills köpt. Imponerad!

Och jag får nu mitt vita, ljusa, fräsha! Det är vitt överallt! Bortsett från fondtapet i vardagsrummet och sovrummet. Och så kommer vi sätta upp schabloner på någon vägg. Åh, va fräsht det blir!

Jag ska lägga ut före och efterbilder sen.


Jag hade ju Izolde här i 8 dagar. Hon åkte hem i söndags. Riktigt tomt blev det.

Vi hade ju tänkt att gå på badhuset en dag, men efter att hon åkte på UVI så kändes det inte lika kul att dra iväg med henne på nåt sånt. Tony hade sina barn 4-5 dagar den veckan och fan så kul och bra vi hade det. Vi var på Jamtli 2 dagar och lekte och hade picknick med oss. Gick på museeum och var ute i lekparker. Barnen lekte hur bra som helst ihop. Izolde tyckte det var jättekul att ha barn att leka med och efte hand blev hon mer och mer självständig och behövde inte ha mig med överallt dit hon gick. Vi kunde släppa iväg alla 3 ensamma till lekparken bredvid och dom kom till oss om det var nåt dom ville visa och så. Så det var första gången hon lekte ensam ute på det viset.

Den här veckan åkte hon med sin pappa, farmor och kusin till Finland och Mumindalen. Hon var tydligen lite rädd för Mumin men petade lite på dom när dom vände sig om och gick. Hon ville så gärna prata lite med dom men vågade inte riktigt. Synd man inte fick vara med...

Får se när jag kan ha henne här nästa gång.

Men vi hade det riktigt, riktigt bra den veckan. Alla 5!


Nu blir det packning och och urstädning av lägenheten innan vi kan flytta in. Jag längtar!

Av Magdalena Hoof - 19 juli 2010 08:40

Min dotter är bortskämd. Nå jävulskt! Och det är inte jag som skämt bort henne på det här viset.

Jag har alltid försökt få henne att hämta saker hon vill ha själv.

Nu försöker hon få mig att springa efter både det ena och det andra och när jag vägrar blir hon så förbannad så hon vet nästan inte vad hon ska göra. Hur får man bort det? Jag försöker prata lugnt med henne och säga att vill hon ha den saken får hon hämta den själv. Men jävlar vilket liv det blir!

Vad ska man göra då?

Ska man springa iväg efter varenda liten pryl hon skriker efter att hon ska ha? Ska man ignorera? Ska man säga att hon får faktiskt hämta den själv? Jag vägrar hålla på och springa efter allt hon ska ha, och jag är då inte ensam om att tycka så. Jag vet ingen annan som springer efter allt till sina barn.

Så hur ska man göra??!! Konkreta förslag som fungerar tack!

Av Magdalena Hoof - 14 juli 2010 18:56

Jajjemen!

Idag körde man för första gången ute i trafik med släp! Det är alltså andra gången EVER jag är ute i trafik och kör med lastbil. Och då fick jag köra med släp.

Det gick riktigt bra för att vara första gången så i fortsättningen tyckte D (läraren) att jag skulle köra med släp. Riktigt kul var det trots att jag fick använda en halv åker när jag skulle köra om ett vägarbete på kanske världens smalaste väg ute på landet, men det gick!

Genom stan åkte vi, ut till Torvalla och sedan tillbaka in till stan och sedan ut till skolan på Frösön. Hej va det gick!


I söndags hade min underbaring födelsedag!

29 år! Grattis i efterskott my love!

Det firade vi med att jag och hans 2 underbara barn bakade tårta till han som vi fikade ute på altanen. En riktigt god jordgubbstårta med lite maräng. Hur gott som helst!


Nu har jag även fått uppskrivningstid för C kort. Jag tänker inte säga när det blir utan det kommer jag nog berätta. Lite smånervös är jag nog inför det, men det ska väl gå bra kan jag tycka.


2 dagar kvar, sedan är det semester. Och 3 dagar kvar tills jag åker och hämtar lillskruttan min också! Oj så mycket roligt vi ska hitta på! Badhuset och Djungelhuset och en massa kul. Hoppas på finväder så vi kan ha picknickar ute i det gröna.


Tony jobbar till ikväll. Ganska tråkigt är det. I need you right now baby!

Av Magdalena Hoof - 9 juli 2010 17:31

Lökig vecka kan man kalla det här.

Har mest gjort ingenting alls. Har kört en del ute på backplan då, men annars inte så mycket.


Håller på att buda på lägenhet nu. Vi la sista budet idag och hoppas på att ingen annan budar över nu till veckan.


Grilltajm ikväll ute på altanen och imorgon bär det av till Stugun-trakterna där vi ska hälsa på C och hennes familj i deras stuga. Hoppas vädret tillåter grillning imorgon med.


En baslåda har vi just satt i bilen och darling är ute och testkör. Tror nog att det kommer låta nåt djävulskt! Eller jag hörde ju, men testköra får han göra själv.


En vecka kvar till semester och till Izolde kommer hit! Som jag längtar nu. Planerar för fullt vad ska vi ska hitta på. Och då ska våra barn få träffa varandra för första gången med. Det ska bli roligt.  Och jag hoppas det blir kul för Izolde att ha några barn att leka med när hon är här också. Jag önskar finväder så vi alla kan sticka till badhuset och vara på utebadet och sola och bada en hel dag med picknick i det gröna. Skulle vara rätt skönt!

Kom med förslag på något annat roligt med!

Av Magdalena Hoof - 4 juli 2010 19:35

Idag hade Tony sina barn. Jag fick köra ner han dit dom bor där han hämtade dom och gick till Djungelhuset sen.

En timme senare gick jag ner och joinade. Vi käkade lunch och lekte lite till innan vi gick hem hit till oss.

Men först handlade vi glass och middagsmat och sedan hem och lekte, fullt ös medvetslös.

Middag och lite mer glass och nyss åkte dom hem.


Om 2 veckor är Izolde här. Igår ville hon äntligen prata lite. Hon berättade en massa och jag frågade om hon ville att jag skulle komma ner och hämta henne så åkte vi tåg upp hit sen, och det ville hon!

Hon blir här en vecka. Min första semestervecka.

Sen 28 åker hon med sin pappa och farmor och kusin till Muminvärlden i Finland. T fyller nämligen 40 år då och vill inte alls vara hemma.

Vad ska man ge sitt X i 40-årspresent då? Förslag någon?

Av Magdalena Hoof - 2 juli 2010 16:31

Idag var en riktigt lökig dag på skolan.

Vi började 8 med plus och minusmöte men som vanligt så var det inte så mycket att prata om.

Sen satt vi och lira lite neger och president och sedan gick vi iväg till Expo Norr som började i onsdags.

Det ligger strax bortanför skolan bara och dom hade bjudit in oss på YA för att vi är så snälla att låta dom använda våran körgård just nu. Det var kul att gå runt där och kolla.

Men det är ju hopplöst att försöka låta bli att bli inkastad i olika montrar! Jag blev lurad att svara på några frågor och fick då en lott som tack. Vann inget så fick ett tröstpris och det var en röd osthyvel i plast. Den gick bra att smiska folk på rumpan med!

Gick runt med 3 killar där inne och fan vad kul vi hade det!

Provade husvagnar och husbilar och allmänt drygade oss.

2 timmar gick vi runt innan vi gav upp och åkte hem.


Igårkväll gick jag ner till Carro och drack nåt glas vin med henne. Kom hem 2 inatt. Sedan var det bara att kliva upp 6:30 då klockan ringde.

Då hade jag sovit i 3 timmar. Så det blev en tupplur på 2 timmar nyss för min del.

Ska nog åka och köpa pizza till middag idag. Sugen som fan på det!

Men satan så trevligt det var hos Carro igårkväll.

Kanske att vi hittar på något imorgonkväll med. Får se...

Av Magdalena Hoof - 1 juli 2010 16:08

...är det snart semester. 2 veckor till på skolan sen tar vi paus på 2 veckor. Ska bli skönt. Izolde kommer ju första veckan där så jag åker ner över dagen med tåget och hämtar henne.

Åker på morgonen och kommer hem på kvällen.


Igår fick jag då köra för första gången i trafik. Jag körde timmerbilen, utan släp såklart, och fick köra till Ytterån och vända där. Herregud vad smal en väg kan vara!

Jag fick nästan panik när jag mötte en lastbil på väg till Ytterån. Nästan så jag släppte ratten och höll för ögonen. Men efter det mötet blev jag säkrare. Och på tillbakavägen så kändes det riktigt bra faktiskt.

Körde 5,4 mil och nu har man fått mersmak. Längtar till nästa gång!

Ovido - Quiz & Flashcards