izoldesmamma

Direktlänk till inlägg 5 september 2010

Prickigt

Av Magdalena Hoof - 5 september 2010 13:58

Har ni tänkt på att ens föräldrar alltid är dom som "vet bäst"?

Inte konstigt att det blir dispyter om saker och ting då och då när man inte alls är överens och tycker lika. Det kan bli ganska jobbigt ibland! Speciell när det handlar om saker som ingen annan än jag själv har med att göra. Jag är vuxen nu. Men fortfarande ett barn. Alla är vi barn på ett eller annat sätt.

Men så till det jag menar just nu då.

Jag och Tony har väl mer eller mindre bestämt oss för att skaffa en hund, men "jag får inte för mamma" om man säger så.

Det är där jag är det lilla barnet och det är där mamma ska lägga sig i.

Jag vet exakt vad dom kommer säga och tycka.

Jag har haft hundar förut i mitt liv. Tony likaså. Så jo, vi vet ju vad vi ger oss in på.

Dom menar nog inget illa när dom ska komma och tycka, det tror jag absolut inte!

Dom vill nog bara väl och ge en en tankeställare innan och vill att man ska tänka efter såklart. Och jag kan tänka efter före, tro mig!

Hur som helst.

Tony vill ha en större hund, och jag helst en liten så där går vi inte riktigt ihop. Med liten menar jag inte en liten dammtuss, utan något större. Men så funderade jag till (jodå, det kan jag visst det) och kom på den briljanta idén att en Dalmatiner kanske skulle passa oss?

 

  

 

Jag har alltid tyckt att dalmatinern verkat frän med sina svarta (och i vissa fall bruna) prickar.

Så jag började läsa på om rasen och visst skulle den passa oss på alla sätt och vis. Den kräver tydligen inte den slags motion som många andra större hundar behöver, utan den behöver annan aktivitet i form av lek och träning.

Den tycker om att ligga hemma och vila och vill gärna ha mycket kroppskontakt.

Skulle någon attackera en när man är ute och går så är inte dalmatinern sen att skydda sin husse/matte.

Den passar utmärkt som sällskapshund och det är det vi är ute efter. En hund som inte kräver milslånga motionspromenader och som är tillgiven sin familj.

Och bara utseendet får ju mig att smälta! 

Så jag gav slag i saken idag och skickade iväg mail till en rad uppfödare bara för att höra mig för om valpar inom en snar framtid.

Fick ett svar att dom hade valpar kvar som var födda i maj, men det kändes lite väl tidigt nu. Och både jag och Tony vill helst ha en valp som vi får hämta vid 8 veckors ålder så man får ha den från bebisliten!

Så nu går jag här hemma och väntar på svar från uppfödare och hoppas på att snart kanske få bli ägare till en sådan här liten underbar sötnos!

 

  

 

 

 
 
Cathrin

Cathrin

7 september 2010 08:22

Det är klart att föräldrarna bryr sig och lägger in sina tankar och sin oro i vad barnen gör. Skulle dom sluta med det skulle det vara riktigt tragiskt - då upplever iaf jag det som att dom slutat bry sig! Sen är det ju inte alltid man vill att föräldrarna ska pusha så mycket, ibland skulle det ju räcka med att säga; "pga mina erfarenheter ber jag dig överväga dessa saker....." och sedan låta en fatta beslutet själv. Skulle man börja med det tror jag dessutom att man inte skulle fatta så många beslut i "vuxentrots" mot sina föräldrar! :)

Jo, dom är fina dom där prickisarna, men hur är dom med barn? Tänker att ni har ju barn som är hos er periodsvis. Du skriver att rasen är bra på att skydda sin matte och husse. Om det kommer barn in i bilden i perioder, hur stabil är rasen i det? Har hört någonstans ifrån, väldigt ytligt, att dalmatiner inte är någon barn-/familjehund just för att den har en sån flockinstinkt.

Spännande iaf med en fyrfota-bebis! :)

http://cathrinlarsson.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magdalena Hoof - 12 augusti 2011 18:28

Nu flyttar jag till en ny bloggportal.   Här är nya adressen till min nya blogg   Fortsätt att följa Livet på Anarisvägen där! ...

Av Magdalena Hoof - 12 augusti 2011 15:41

Vi har ju ett marsvin här hemma som heter Turbo. Det blir lite sällskap ava att höra han prata ibland och gnaga på moroten man la in för en stund sen. Men den enda som verkligen tar hand om honom och bryr sig på riktigt är Izolde. Vi skaffade Turbo n...

Av Magdalena Hoof - 12 augusti 2011 14:26

Gud vad långtråkigt jag har det idag. Har glott på TV större delen av dagen och den är bara halv 3 än. Spännande liv man har!   Är så nervös inför nästa vecka. Ska på 2 anställningsintervjuer, men den ena känns värre. Jag är så nervös så jag håll...

Av Magdalena Hoof - 11 augusti 2011 21:39

Idag på eftermiddagen packade vi ihop en liten matsäck och for iväg för att fiska. Vi åkte till Frösö Strand till en brygga som går en bit ut i Storsjön och kastade en stund. Men först fick Tony psykbryt på linan så hela skiten höll på att hamna i sj...

Av Magdalena Hoof - 10 augusti 2011 23:59

Nu är det nära. Hösten och vintern knackar redan på dörren här i Jämtland. Tony var med och lirade Korpen-fotboll nu ikväll kl 22. Hade jag vetat att det blev så kallt som det blev hade jag tagit fram vinterjackan och letat upp mössa och vantar och...

Ovido - Quiz & Flashcards